Mostanában a számítógépes világhálón "épülnek" a leggyorsabb ütemben a templomok. Egyre több gyülekezet hoz létre ilyen tartalmú internetes oldalt, amelyek szerepe messze túlmutat a heti istentiszteletek közvetítésén. Teljes mértékben interaktív, felszentelt lelkipásztorral, chat programmal rendelkező portálokról van szó, amelyek lehetőséget nyújtanak a biblia tanulmányozására, egyéni és közösségi úrvacsorára. (A nézők ilyenkor saját kenyerüket, borukat vagy vizüket használják a képernyő előtt.) Az egyik ilyen honlapon az olvasók például klikkeléssel fogadhatják el Krisztust megváltójuknak. Egy floridai templom lelkészei az interneten keresztül már két alkalommal "távolsági keresztelést" is végeztek.
"Mindennek az a célja - mondta Brian Vasil, az említett floridai templom lelkésze az AP amerikai hírügynökségnek -, hogy az emberek ne úgy érezzék, otthonukból pusztán tétlen szemlélői az eseményeknek, hanem az hassa át őket, hogy maguk is cselekvő részesei azoknak". A virtuális szentélyek megjelenése a templom, az egyház, az istentisztelet fogalmának újragondolására készteti a keresztény híveket. Az erről zajló vita meglehetősen összetett, teológiai témákat, hagyományt és olyan kulturális kérdéseket is feszeget, mint például: miként kellene imádkozniuk a keresztényeknek, milyen viszonyt kellene ápolniuk egymással. Még az internetes "templomfejlesztőket" is megosztja, hol van az a határ, ameddig elmehetnek. A keresztelést például sok lelkész csak személyesen hajlandó elvégezni.
A virtuális templomok legkérlelhetetlenebb bírálói azzal érvelnek, hogy az igazi keresztény közösség megköveteli a hívek személyes kapcsolatát. A honlapok ezért az ő szemükben nem többek "vallási gyorsételeknél" vagy "felhígított kereszténységnél".
Az online templomok hívei viszont olyan környezetet látnak az internetben, amelyben valódi kapcsolatok is építhetők. Rob Wegner, az Indiana állambeli Granger Community Church lelkésze az egyház homlokzatának tekinti a világhálót. Kurt Ervin, a nevadai Central Christian Church internetes főiskolájának vezetője pedig azt hangsúlyozza, hogy manapság, amikor az emberek már tanulnak, banki műveleteket végeznek, randevúznak és egyéb dolgokat művelnek az interneten, miért ne lehetne pont a templomba járásra online felületet létrehozni.
Újító szellem, vallási átélés
A virtuális templomokat alapvetően egyféle elképzelés alapján alakították ki: rockos stílusú templomi zene és valódi istentiszteleten felvett szentbeszéd látható-hallható, amelybe a kifejezetten az online nézőknek szánt, élőben vagy felvételről sugárzott üdvözletek vegyülnek. A chatelő önkéntesek az aznapra szánt bibliai üzeneteket sulykolják, és blokkolják a nem odaillő megjegyzéseket.
Az alapkoncepció azonossága ellenére mindegyik honlap nyújt valami egyedit is. A dél-carolinai bejegyzésű Seacoast Church honlapját felkeresők megbánhatják bűneiket, ha üzenetükben bevallják vétkeiket. A Central Christian Church oldalán a látogatók körömnagyságú facebookos fényképe látható, amelyre kattintva a website használói könnyen kapcsolatba léphetnek egymással. A Granger honlapján pedig "ülőhelyet" is választhatnak maguknak a virtuális templomban, sőt beszerezhetik a közelben helyet foglalók facebookos és twitteres internetes mikroblogcímét.
A cikk nagyrészét bemásoltam. Akit a többi is érdekel, itt megnézheti.
Ami engem illet, nem vagyok meggyőzve. Maradok inkább a kőtemplomoknál és a személyes kereszteléseknél.
Utolsó kommentek