1517. október 31. Nagy nap ez a világtörténelemben. Luther Márton Ágoston-rendi szerzetes akkor szögezte ki a wittenbergi vártemplom kapujára a 95 pontjából álló tételét. E napot tekinthetjük a reformáció kezdetének.
Luther 1514 óta nem csak a wittenbergi teológia professzora, hanem prédikátor is a várostemplomban, ezért az emberek lelkével és lelkiismeretével is neki kell törődnie.
Bizonyos idő után észrevette, hogy sokan a wittenbergiek közül nem hozzá járnak gyónni, hanem a brandenburgi és anhaltsi városokba – mint pl. Jüteburgba vagy Zerbstbe – utaznak búcsúcédulát (elsősorban a Peter búcsúcéduláit) vásárolni.
A búcsúcédula árusítása – amely tulajdonképpen a gyónást helyettesítette –, a lelki üdvösség megvásárlását jelentette, amit Luther teljes mértékben helytelenített. Szilárdan hitt abban, hogy mindenkinek egész életében Isten kegyelmében alázatosan bízva kell élnie.
A búcsúcédulákkal való kereskedés 1507-től kezdve drámaian megnőtt, mert a római kúriának és a búcsúlevelek németországi árusításával megbízott Albrecht von Brandenburg püspöknek egyre gyakrabban akadtak pénzügyi problémáik.
Johann Tetzel dominikánus szerzetes Anhalt és Brandenburg tartományokban árulta a búcsúcédulákat, mint egy vásári kofa, ezért sok legenda keletkezett róla. A korabeli tudósítások szerint Tetzelnél még a halottak bűneit is meg lehetett gyónni. Tetzel szólásmondása volt: „Wenn das Geld im Kasten klingt, die Seele in den Himmel springt”, azaz, „Amint a pénz a ládában csörren, a lélek rögtön a mennybe röppen”. Luther ezt élesen elítélte és heves tiltakozás váltott nála ki.
Következmény?
Protestáns (református, evangélikus, baptista, stb.) egyházak jöttek létre, amelyek több ponton is szembementek az uralkodó katolikusokkal. Népszerűségük és befolyásuk folyamatosan nőt. Az embereket már nem lehetett tovább búcsúcédulákkal és másokkal megetetni. A jelenséget már nem volt visszafordítható.
A katolikus egyháznak sem maradt más választása, mint hogy megreformálja önmagát. Elindult az "ellenreformáció".
Loyolai Szent Ignác 1540-ben létrehozta a Jezsuita rendet, amely fontos szerepet játszott a protestáns prédikátorokkal folytatott eredményes hitvitákban. A Tridenti zsinaton (1548 - 1563) célként tűzték ki a pápa tekintélyének visszaállítását. A püspököknek ezután egyházmegyéjükben kellett tartózkodni, és felelősek lettek az alájuk tartozó papság erkölcsi életéért. Megerősítették a cölibátust, amit korábban kevésbé vettek komolyan. Megszüntették a búcsúcédulák árusítását.
Eleinte a protestánsok, majd késöbb a katolikusok is nagy gondot fordítottak a Biblia fordítására. A Luther által fordított szentírás például német nyelvterületen a mai napig népszerű. Fellendült a nyomdaipar és a gazdaság. Istentiszteleteket kezdtek nemzeti nyelveken tartani. Emberek tömegeihez jutott el a Biblia és a kereszténység a saját nemzeti nyelvén.
A korábbinál jóval fontosabb szerepet kapott az oktatás is. Többen tanultak meg írni és olvasni, illetve lettek egyre műveltebbek a különböző egyházak iskoláiban. Senki sem akart lemaradni a vallásháborúban. A reformáció és ellenreformáció harca a kultúrára is kifejtette hatását. Gondoljunk csak a jezsuiták által létrehozott barokkra. És talán nem csak bennem merül fel a kérdés, hogy a reformáció nélkül a késöbbi polgári forradalmak (1640, 1789) hogyan és mikor zajlottak volna le.
Utolsó kommentek